2011. január 31., hétfő

LET ME IN

"Az ártatlanság meghal. Abby soha."


Készült: 2010

Műfaj: horror, dráma, fantasy

Rendező: Matt Reeves

Főszereplők: Chloe Grace Moretz, Kodi Smit-McPhee, Richard Jenkins








John Ajvide Lindqvist svéd író regényéből (Låt den rätte komma in) előszőr maguk a svédek készítettek remek horrort (Let the Right One In - Engedj be). A hirtelen siker, és kultiválási hullám hatására az amerikai stúdiók is honosítani és népszerűsíteni kívánták a remek ötletet. Bár az amerikai újrafeldolgozási szindrómát sokan divatmajmolásként diagnosztizálják, az indok pedig a tagadhatatlan ötlettelenség, azonban ezúttal kivételről kell beszélnünk, ugyanis a Matt Reeves (Cloverfield) mozija bámulatosan erős, és méltóságteljes interpretációja az alapműnek, és az eredeti filmnek.

Kellemes meglepetés ért azáltal, hogy nem egy konzervatív, klasszikus sémákra építkező műfaji film a Let Me In. A horror, a dráma és a románc égiszei alatt két darab egydimenziós karakterrel a lassan ereszkedő elbeszélés egyszerűen csodásan párosítja az ártatlanságot a bestiálisan gonosz sötétséggel. Owen a visszahúzódó, szürke környezetében élő fiú folytonos iskolai megaláztatások, bántalmazások, és egy jellemző családi katasztrófa áldozata, de mint minden gyermekben az indulat, a sötétség ott lakozik benne. Már csak az instruktor kell, a báránybőrbe bújtatott farkas... pontosabban Abby, a kislány bőrébe bújtatott gonosz, aki felébreszti Owen sötétségét, és a benne szunnyadó erőket. Találkozásuk előtt mindketten magányos kívülállók, de barátságuk nyomán újrafogalmazódnak jellemeik. Abby által Owen erőre kap, hogy bosszúvágya a bántalmazások miatt ne csak egy be nem teljesíthető képzelgés legyen, Abby pedig Owen révén fedezi fel a számára idegen érzéseket, a barátságot, a ragaszkodást.


Nem is annyira kislány (Chloe Grace Moretz)

Mindezt a film elbeszélési módja lassú alapossággal bontja ki (egyesek vagy kettesek nyelvén ez lehet akár vontatott is) teret engedve számos más pillanatnak is. Az "atya" intézkedései a lány "érdekében" teremtik meg olykor a suspense csúcsát a filmben, máskor pedig a szaglászó rendőr nyomozása világít rá az események elborzasztó súlyosságára, és rendkívül zavaró képsorok tárulnak elénk. A titokzatos és véres horror, a feszült és sötét thriller, a gondolatébresztő és torokszorító dráma, és az érzéki románc együttes sikerét a Let Me In-ben a színészek optimális játéka, valamint az eltalált zenei és hanghatások teljesítik ki.

Szigoruan kedélyfüggő film a Let Me In, de ha szándékunkban áll "beengedni", nem kis élményben lesz részünk, mely vadonatúj megvilágításba helyezi a mélysötét riogatás művészetét.

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése