"Szép munka"
Készült: 2008
Műfaj: akció, vígjáték
Rendező: Peter Berg
Főszereplők: Will Smith, Jason Bateman, Charlize Theron
Hancock szuperhős, aki képes minden rosszfiúval elbánni, s ártani senki nem képes neki. Legalábbis testileg. Amúgy Hancock rossz passzban van, utálják az emberek, mert azzal együtt, hogy megment valakit, általában tetemes károkat is okoz a városnak. Ez többnyire annak köszönhető, hogy Hancock mindig részeg, és ezáltal önmagát is nehezen képes koordinálni. Pedig csupán azért nem veti meg az alkoholt, mert a társadalomból kirekesztettnek érzi magát különcsége miatt. Ez egy ördögi kör, melyből úgy tűnik, képtelen kilépni. Egy napon azonban találkozik Ray Embrey-vel, akinek épp a segítségére van szüksége, mivel autója egy robogó vonat elé szorul egy vasúti átjáróban, ő pedig az autójában reked. Hancock megmenti az életét. Ray PR szakember, aki kihívást lát Hancock imázsának pozitívba lendítésében, ezért lelkesen párfogásába veszi a szuperhőst.
Nem rossz film a Hancock a képregény zsánerében edződő lelkeseknek: adott a hős és a csőcselék akikkel másnaposan is de megütközik a vadvagány faszagyerek. De az már egy másik probléma, hogy az összecsapás katasztrófális végkimenetele és az a totálisan szánalmas imázs nem csikar ki a városlakókból rajongást, vagy tiszteletet iránta. Újabban nagy kelete van annak, hogy a racionalitás felé biccentve egy keveset, a hőstípusokat rendre deheroizálják ilyen-olyan szinten (a hős is egy érző lélek, "hivatása" sem tutkó, hogy fenékig tejfel - közhely, de potenciális). Hancock magányos, kitaszított, fáradt, alkoholista, de esélyt kap arra, hogy ezen változtasson (egy kis megalkuvás, beletörődés, felismerés). Az egész történet legérdekesebb, és legerősebb vonala az, amiképp a PR menedzser restaurálni próbálja a klasszikus hőst, akire a városnak szüksége van, és hogy beteljesítse minden klasszikus szuperhős elrendelt sorsát (harcoljon, győzzön, váljon példaképpé). Izgalmas elképzelés a maga humoros jellegében, ami segít megbocsáttatni azt a húzást is, miszerint Hancock gyorstüzeléses szexuális kalandja nem tesz jót a lakókocsi amúgy sem biztosított fedelének. De korai örömöm kissé belankadt mikor kinyilt a misztérium doboza, és meglódult a fantázia, felfedve Hancock multját olyan hirtelenjött és mondvacsinált meta-szabályokkal, amiknek kihasználása rendere hatásvadász pillanatok halmazához vezetett. Bár ezek a szabályok egy külön misét (saját mesét) megérhettek volna, de számomra kapkodósra sikerült, ami siettette a hőst abba az irányba, hogy felelősséget mutasson, és némi áldozathozatal árán megoldást találjon a hirtelenjött próblémára. A mindenki jól jár formula, minimális drámai alapozás nélkül is...
Az eleinte kínosan sztereotípnek tűnő karakter érdekes drámai pillanatokat hozott, de a film második felétől tőmondatokban apránként beerőltetett mítoszelemek már nem tetszettek sajnos. Kellemes drámai pillanatokat csak jól felvázolt, hihető motívumok, indokok nyújthatnak. De a Hancock utolsó 40 perce az érzelmileg követhetetlen belemagyarázásokkal szétbüntette azt a remek cselekményszálat, aminek nyomán a film akár lehetett volna az egyik legkivételesebb szuperhősfilm, egy valódi "szép munka". Így azonban megmarad, mint átlagosan jó popcornfajzat, tele remek ötletekkel, sajnálatos infantilizmussal, és elsietett okoskodásokkal.
60%
Érdekes ötlet, ami kicsinyes humora ellenére is ügyesen építkezik, de a befejezés eléggé összecsapott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése