A
legnehezebb házi feladat összelistázni a kedvenc filmeket, főleg
ha az emberfia ennyire szereti a mozgóképet. És én tényleg
szeretem a filmeket, melyekről hiszem, hogy egyfajta közvetett
módon profilt tudnak festeni szélesebb érdeklődési körről,
szenvedélyről, érzelemvilágról, világképről. Például: számomra a
filmek tudják a legjobban meghatározni azt a kettősséget a
személyemben, amit felnőtt-gyerek kocka-szindrómának
aposztrofálok teljesen büszkén. A művészetek iránti
érdeklődésem alfája-omegája a film, elvégre természetes, hogy
meddig és mennyit ér, egy olyan alkotási formátum, amihez az
írói, színjátszói, zenei és képalkotói tehetségek tudására
együttesen van szükség. És mindez olyan médiumot alkot, aminek
technikai lehetőségei lassan korlátlanokká válnak, lehetőséget
adva a formátumnak megközelítenie mindent, ami ember számára
érdekes, és fontos. Nekem fontos a bizarr, a szürrealitás, a
tudomány szigora, a képzelet szárnyalása, a realitás határa,
vagy a humor könnyelműsége, az emberi tragédiák, vagy
szuperhősök abszurd ősharca, a románcok, a brománcok, családi
borulások, nagyobb rivalizálások, száguldó perspektívák,
tornyozó zenei szólamok – mindez egy nagy szakadék köztes
medrében, mint tér-időgép bájos mese és a valóság mocska
között.
Számtalan
megkérés, és hosszas mérlegelés után lista formájában
készítek egy pofátlanul szubjektív kivonatot, ami pont annyira
nagy, hogy egyes szereplőinek helye mindig vitatható maradjon, és
pont annyira kicsi, hogy megbánhassak sok olyan címet, ami
méltatlanul nem férhet bele. Nem a világ legjobb filmjeit akarom
felsorolni – mert olyanok nincsenek úgy igazán. Nem
műfajtörténeti, vagy esztétikai tanulmányt akarok akadémikus
szinten fogalmazni (ami az objektivitás elvont gondolatához
közelít) – nem vagyok hivatásos kritikus. Csak 5 cikkben, 10-esével
felsorolom kedvenc filmjeimet, amit igyekszek rövid és érthető
módon ajánlani és indokolni, hogy miért teszem a listára, miben
látom relatív, szellemi értékét.
Íme
az első adag, az 50.-től a 41. helyezettig.
#50
AZ UTOLSÓ SZAMURÁJ
A japán kultúrához
való vonzalmam mi sem testesíthetné meg jobban, mint ez az epikus
mestermű, mely ugyan fiktív elemekkel teletűzdelve, de annál
erőteljesebb alázatos viszonyulással idézi meg a szamurájok
világának lebilincselő részleteit. Az amerikai iparosodási
térhódítás Japán szigetein igencsak erős feszültségeket szül
a 19. században. A helyi befektetők a technikai és társadalmi
fejlődésben látják Japán jövőjét, míg a feudális
korszakból örökül maradt nemes harcosok, a szamurájok, a
hagyományban, és a természettel való együttélésben határozzák
meg életük és kultúrájuk értelmét. A széthúzás hamarosan
polgárháborúvá fajul, amiben a befolyásos császár is
patthelyzetbe kerül. A szamurájok pedig Katsumoto (Ken Watanabe)
vezetésével felkelést töretnek ki a japán vezetés ellen. A jól
felfegyverkezett, modern császári hadsereg, egy amerikai
veteránt, Nathan
Algren-t (Tom Cruise) hívja segítségül, aki korábban részt
vett az amerikai őslakosok ellen folytatott népirtásban.
Tapasztalatai okán segítséget nyújthat a helyzet kezelésében.
Azonban a népirtás bűntudatától fojtogatott Algren nézőpontja
teljesen átfordul, amikor a szamurájok fogságba ejtik és
megismerkedhet a japán falusi élet harmonikus, fegyelmezett,
békeszerető kultúrájával.
#49
KILL BILL
Amint azt az Utolsó
szamurájnál is említettem, különös vonzalmat érzek a
japán kultúra iránt. Ez alatt érthető a csodálatom az antik
Japán iránt, valamint az érdeklődésem a modern high-tech Japán
iránt is. A Kill Bill-ben a legendás Quentin Tarantino ez
utóbbit idézi meg, ötvözve a modern keleti filmek
stilizáltságát, a klasszikus spagetti western filmek műfaji
sajátosságait egyéni szatirikus megközelítésével. Két filmes
kultúrkör jegyeit kölcsönözve és vegyítve Tarantino egy
felejthetetlen zsáneregyveleget komponált 4 órában, mellyel két
égtáj neves alkotói előtt hajt fejet, miközben saját gunyoros
és túlzó humorával emeli egyedien új szintre a műfaji
elképzeléséket. Történetünkben Beatrix (Uma Thurman) egy
páratlan bérgyilkosként tagja egy olyan alvilági szervezetnek,
amely előszeretettel adaptálja a japán jakúzák módszerességét.
Amikor kiderül, hogy gyereket vár a bandavezértől, elmenekül,
hogy leendő gyermekének biztonságosabb világot teremthessen,
távol a bűntől és a maffiától. De a maffiából nem lehet csak
úgy kilépni. A bandatagok rögtön megtalálják és kómásra
verik a bujkáló nőt, aki sérüléseitől láthatóan elvetél.
Felébredve a kómából bosszúhadjáratra indul, hogy véres
revánsot vegyen Bill-en (David Carradine), halott gyermeke apján,
a rettegett jakúza-vezéren.
#48
A KÖR
Az
esetek többségében nem tartom túl meggyőzőnek a
természetfeletti kísértet-horrorok témáit. Előbbre-valónak és
felsőbbrendűnek tartom a félelem és feszültség élethűbb
bábjátékosát, a thriller-t. De ha van olyan horror, ami
vizuálisan és dramaturgiailag olyan jól tud bánni a saját
koncepciójával, mint a suspense filmek, akkor az több mint
boldogságos. A kör pedig ilyen. Az eredeti japán horror
Ringu amerikai átdolgozásának sikere a remek főszereplők,
és az izgalmas, tényfeltárásra építkező cselekmény
feszültségéből adódik. Rachel (Naomi Watts) egy olyan
videokazetta kapcsán kezd oknyomozásba, ami titokzatos módon
számos ember halálát okozta a múltban. Az eleinte őrültségnek
hangzó jelenség minden szkepticizmust eloszlat, amikor a felvétel
„áldozatává” válik maga Rachel és 8 éves fia is. A gyilkos
kazetta hátterének feltárása immár nem csak a kíváncsiságról,
hanem élet-halál kérdéséről szól, miközben az idő egyre
fogy. A nyomozás számos érdekes fordulatot tartogat a történet
során, miközben a film nem követi el a tucat-horrorok rendszeres
hibáit, hogy a misztikus forgatókönyvi eszköztár (vizualitás,
riogatás, gusztustalankodás) mellett az emberi tényezők
elsikkadnak. Ellenkezőleg. A fenyegető erők abszurditása
ellenére is lehet aggódni a szereplőkért, főleg mikor a film az
érzelmi csúcspont után képes könyörtelenül egy utolsót
térdelni a néző mellkasába a történet nyugodni nem hagyó
fináléjában.
#47
DJANGO ELSZABADUL
Quentin Tarantino
hamisíthatatlan stílusa főképp abban nyilvánult meg 2012 előtti
pályafutásában, hogy rendkívüli ízlésességgel használta és
kombinálta a western klasszikus korának műfaji elemeit, miközben
magát az anyaműfajt vegytiszta állapotában messziről kerülte.
Egészen Django-ig,
amikor is egyfajta pólust váltott a rendező. A Django
elszabadul egy western film, mely
ezúttal a germán Nibelung mondakörből meríti
szimbolikarendszerét (Brünhilda hercegnőt fogságba ejti a
sárkány, a király kérésére pedig a hős szerelmes lovag,
Siegfried a lány kimenekítésére és a sárkány levágására
vállalkozik), mindeközben pedig a halott műfajt magát újra
feleleveníti annak rég nem látott minőségében. Django (Jamie
Foxx) és Broomhilda (Kerry Washington)
egy sötét korban esküsznek össze, amit rabszolgatartó gazdáik
nem néznek jó szemmel. A néger nem házasodhat! Hogy elválasszák
őket, két külön földesúrhoz rendelik. Django egy német
végrehajtó jóakaratának (Christoph Waltz) köszönhetően szabad
lesz, és esélyt kap arra, hogy kiszabadítsa feleségét a
sárkány... akarommondani a szadista földesúr, Candy (Leonardo
DiCaprio) fogságából. A motívumrendszer mellett Tarantino eddigi
elbeszélői stílusától eltérően ezúttal olyan lineárisan
tálalja történetét, mint az a mesékben van leírva időrend
szerint, miközben fáradhatatlanul adagolja szándékosan abszurd
stilizáló túlkapásait (vérfürdőtől a gengszter hop-hop-ig),
ami által a Django elszabadul
egyszerre tud megrázó dráma és finoman kezelt komikum is lenni.
#46
SZÁRNYAS FEJVADÁSZ
A tékozló fiú
hazatérése a teremtőjéhez. A jövőben járunk, ahol a Tyrell
biomechanikai cég életszerűbbnél életszerűbb robotokat,
úgynevezett replikánsokat gyárt az emberiség szolgálatába, az
élet minden területére. A Nexus 6, a legújabb csúcsmodell
példánya ügyességben és intelligenciában felülmúlja
tervezőit – egyetlen hiányosságtól eltekintve: a példányok
élettartama mindössze 4 év. Az
egyik modell, Roy
(Rutger Hauer)
néhány társával fellázad, és elindul tervezőjéhez, hogy
választ kapjon létük értelmére, és annak korlátainak
miértjeire. A tudományos és társadalmi körökben a replikáns
nem ember, így a funckión kívül eső, meghibásodott példányok
kiiktatása semmiképp sem gyilkosság. A hatóságok Deckard-ot
(Harrison Ford), a híres fejvadászt küldik Roy és társai
nyomába, hogy kiiktassa őket. Vadászat közben Deckard kénytelen
újra mérlegelnie a félelemben élő, kíváncsi, érző,
gondolkodó élőlény természetének definícióját, amikoris
beleszeret egy olyan replikáns nőbe, aki semmivel sem kevesebb egy
szenvedélyes, vágyódó embernél. Philip K. Dick Álmodnak-e
az androidok elektromos bárányokkal?
című provokatív és intelligens sci-fi novellájából Ridley
Scott rendezett lebilincselő filmet, ami lefektette a modern
cyberpunk stílust és annak transzhumanista filozófiai
gondolatiságát. A komplex, élethű makettekkel készített
effektusok, valamint Vangelis megismételhetetlen elektronikus zenei
kísérete egy nagyon eredeti hangulatot kölcsönöz a filmnek, ami
szinte önmagában is egy ok arra, hogy széles körben kultusz
filmmé lett – a sci-fi rajongók számára egy új szubzsáner és
új irányzat erőteljes alappillére.
#45
APOKALIPSZIS, MOST!
Bizonyos filmes klubokban
még eretnekséggel is megvádolhatnának, amikor azt állítom,
hogy számomra nem a Keresztapa Coppola legjobb műve, hanem
az Apokalipszis, most!. Ugyan a maffia-dinasztia családi
drámája valami elvitathatatlan modern filmes érték, mely
forradalmasította a filmes szakma számos szegmensét, mégis az
Apokalipszis tematikája és minimálisan szürreális
hangvétele miatt közelebb áll hozzám. Ez az a film, amit sokan
úgy ismernek, hogy a film, ami majdnem nem készült el. 5 éves
gyártása alatt számtalan szerencsétlenség és nehézség érte
a stábot (hol leégtek a díszletek, hol vihar seperte el a
stábot), aminek végeredménye egy olyan többször is újravágott
film, ami végül mégis megtalálta megkerülhetetlen státuszát a
filmes mérföldkövek közt. Számtalan film igyekezett
megörökíteni a vietnami háború fiaskóját a történelem
során, de egy sem tudta ennyire kellően elvontan ábrázolni azt
az őrületet, ami akkor Vietnam és Kambodzsa fülledt dzsungelében
terjedt, mint valami ragályos spirituális méreg. Ebben a
történetben Willard kapitány (Martin Sheen) feladata, hogy Kurtz
ezredes (Marlon Brando) nyomára bukkanjon, aki rejtélyes okok
miatt elszakadt az amerikai osztagoktól, bevetette magát a
dzsungelbe és a helyiekből toborzott magának egy vérszomjas
szektát, akik vakon követik erőszakról és pusztításról szóló
próféciáit. Willard, hogy megértse Kurtz indítékait, ugyanazon
az útvonalon halad Vietnamon át Kambodzsába, de útja során
egyre inkább úgy tűnik, hogy a forró dzsungelben, a halál és
őrület közelségében, a borzalom egyre inkább bekebelezi és
megrontja a legjózanabb embert is.
#44
RUSH
Ron Howard egyik
zseniális életrajzi drámája, ami ráadásul másik hóbortomnak,
a Forma–1 imádatomnak is betalált. A rendezőnek ezúttal két
feledhetetlen ikon életét sikerült filmre adaptálni egyszerre.
Niki Lauda (Daniel Brühl) és James Hunt (Chris Hemsworth) a
száguldó cirkusz történelmének két legnagyobb – egymással
szöges ellentétes – figurája. Kettejük vérre menő
rivalizálása meghatározta a 70-es évek világbajnoki szezonjait,
melyeknek csúcspontja Niki Lauda katasztrofális balesete, melyben
testének 90 százaléka megégett, hogy aztán dacolva a
szenvedéssel és fájdalommal, újra kihívja legnagyobb
ellenfelét. Amellett, hogy a film a sporthoz méltóan ábrázolja
annak pörgő látványvilágát, nagyon kiegyensúlyozottan
prezentálja a két figura személyét és kapcsolatát is, melyben
a titkolt, kölcsönös tiszteletet beburkolja a versenyszellemmel
teli győzelemszomj a másik legyőzése iránt.
#43
PINK FLOYD - A FAL
A világ
leghíresebb és legsikeresebb progresszív rockbandájának
sikeralbuma A Fal
már önmagában is felér egy színdarab, vagy egy forgatókönyv
komplexitásával. Az emberi lélek sérülékenységét és
szenvedését, vagy annak felszabadulását cselekményesen
megéneklő opera egy esszenciális rocktörténeti mestermunka.
Alan Parker nem kevesebbre vállalkozott, mint, hogy a banda
közvetlen közreműködésével mozgóképre adaptálja az album
gondolatvilágát és mondanivalóját. Élőszereplős
filmbejátszások és animációs ábrázolások segítségével a
legendás album vizuális élményként is életre kelt. Követve az
album teljes struktúráját, az opera feledhetetlen dalai (mint az
Another Brick on the Wall,
a Comfortably Numb,
vagy személyes kedvencem a Hey You!)
önálló videoklipnek is megfelelő kisfilmeket kaptak, melyek
együttesen, összefüggő cselekményt alkotnak. A történet végig
követi a fiktív figura, Pinky életét, aki gyermekkori csalódásai
és megaláztatásai után feltörekvő, lázadó rocksztár lesz,
de sem siker, sem nő, sem drog nem boldogítja, így falat épít
maga köré (minden csalódás egy tégla) elszakítva magát a
külvilágtól, addig zuhanva a magány végtelenségébe, amíg a
lelkiismerete törvényt nem ül a sorsa felett és el nem döntetik:
„Dőljön a Fal!”
#42
ÉLETREVALÓK
Philippe
(Francois Cluzet), a gazdag arisztokrata, egy ejtőernyős baleset
során nyaktól lefele teljesen lebénul. Gondozóra van szüksége,
aki ellátja
őt mindennapjaiban. Számos „együtt érző”, képzett
jelentkező után Driss-t (Omar Sy) választja, aki lopásért
frissen szabadult munkanélküliként mindennek látszik, csak
megbízható gondozónak nem. De a sok kételkedője csodálatára
Philippe tudja miért döntött így. Driss elképesztő lazasága,
humora és rámenőssége valami egészen új színt visz Philippe
lekorlátozódott életébe, és minden előítélet ellenére
csodálatos barátság kezd kibontakozni kettejük közt, aminek
hatására nem csak kettejük, hanem környezetüknek a hétköznapjai
is felpörögnek. Ez az igaz történet alapján készült hibátlan
francia dráma gyönyörű, giccsmentes megközelítése két ember
barátságának, akik természetükben, kultúrájukban, szociális
környezetükben és előéletükben is tökéletes ellenpontjai
egymásnak. A karakterek ehhez szükséges elevensége köszönhető
a két főszereplőnek, főleg Omar Sy végtelen lazasága és
kisugárzása ami bearanyozza az egész film hangulatát. De a film
legerősebb erénye talán az, ahogyan képes természetesen
megfogalmazni, hogy a szeretet nem a sajnálatról szól. A legjobb
barátságok néha pont az irgalmatlanságon és az
összeférhetetlenségeken alapszanak.
#41
HATODIK ÉRZÉK
M Night Shyamalan indiai rendező filmjei azok a kivételes esetek, amiket a néző kénytelen újranézéssel leellenőrizni, hogy valóban az történt-e a szeme előtt, amit látott, vagy látni vélt? A feszültségkeltés modern nagymesterének mozijai afféle minimalista horror-ok, vagy inkább természetfeletti thrillerek, misztikumok, amelyekben a legfőbb hangsúly a lélektani konfrontációkra van kihegyezve, amiket aztán könyörtelen végső nagy fordulatokkal visz egy katartikus csúcspontra. A Hatodik érzék című pszichológiai és/vagy természetfeletti thriller a direktor pályafutásának csúcsmunkája. Cole (Haley Joel Osment), a 8 éves kisgyerek a széthullott családja miatt érzett nyomás alatt furcsa félelmeket kénytelen átélnie. A korábban váratlan szakmai kudarcot elszenvedő gyermekpszichológus, Malcolm (Bruce Willis) a kis srácban látja visszatérésének kulcsát, ezért mindent elkövet, hogy felkutassa Cole félelmeinek forrását. Miközben egyre szorosabb barátság bontakozik ki kettejük között, Malcolm egyre közelebb kerül a válaszokhoz, amik egy hátborzongató, rémületes titkot rejtenek. A korábban született akcióhősként aposztrofált Bruce Willis drámai szerepben is bizonyít, mint hiteles pszichológus, de a filmet minden tekintetben kora egyik legnagyobb gyerekszínésze, Haley Joel Osment lopja, az ártatlan, kíváncsi és bámulatosan intelligens Cole szerepében. A rendező, Shyamalan azóta sem tudta megismételni mesterműve sikerét, de a Hatodik Érzékkel határozottan beírta magát a történelembe... és természetesen a listámba is, mint egyik meghatározó filmes élmény.
Folytatás a következő részben...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése